EKL-i ja ERRS-i kampaania on hooaja vältel tantsu- ja koorijuhtide nähtavust ühiskonnas suurendanud

2024. aasta sügisel algatasid Eesti koorijuhtide liit (EKL) ja Eesti rahvatantsu ja rahvamuusika selts (ERRS) kampaania “Koorijuht on elukutse / Tantsujuht on elukutse”, mille käigus kohtuti üle Eesti omavalitsus- ja koolijuhtidega, et tõsta esile koori- ja tantsujuhtide töö olulisust ning suurendada nende nähtavust poliitilisel tasandil.

21 kohtumise käigus, kus osalesid maakonnaülesed ühendused, tutvustati elukutsete spetsiifikat, tegelikku töömahtu ja -ülesandeid, räägiti valdkonna hetkeseisust ning harrastajate ja juhendajate arvust maakonnas. Ühistes ringides arutleti ka selle üle, kuidas meelitada noori koori- või tantsujuhi elukutset valima ning mida võtta ette selleks, et väheneva rahvaarvuga piirkondades oleks endiselt võimalik koori- ja rahvatantsu harrastusega tegeleda.

Kohtumised koolijuhtide ühenduste (KJ) ja omavalitsusliitudega (KOV)

Lisaks kohalikule omavalitsusele on laulu- ja tantsupeo traditsiooni jätkusuutlikkuse vastu tundnud huvi ka mitu riigikogu fraktsiooni, kellega kohtudes on välja toodud ettepanekuid valdkonna paremaks toetamiseks. Tõnis Lukase eestvedamisel koostas Isamaa fraktsioon laulu- ja tantsupeoseaduse eelnõu, mis 11. juunil riigikogus esimese lugemise läbis.

Seaduseelnõu, vastavate arutelude ja menetlusega on võimalik tutvuda riigikogu veebilehel.

Kokkuvõte kohtumistest kooli- ja omavalitsusjuhtidega

Meiepoolsed teemapüstitused

  • juhendajate kõrge keskmine vanus
  • muusikaõpetajate ja kollektiivijuhtide puudus
  • noorte vähene huvi elukutsete vastu
  • noorte ootus näha tööandja poolt töö iseloomule ja intensiivsusele väärilist tasustamist
  • töötaja ja tööandja aktiivse suhtluse ning olukorra analüüsi vajadus
  • tööandja poolne abi lisa inimeressursi pakkumise näol (koostöö soosimine huvijuhi, KOV kultuurispetsialistiga jne) – “et juhendaja ei jääks üksi”

POSITIIVSED NÄITED

  • üha aktiivsem suhtlus ja mõistmine juhendaja ja tööandja vahel (“minu tööandja mõistab eriala eripärasid ning väärtustab seda”)
  • juhendajate tasude paranemine, kaasa aitab kindlasti palgatoetusmeede ning juhendaja elukutse eripärade teadvustamine
  • palgatoetusmeetme üha aktiivsem kasutamine

Kooli- ja omavalitsusjuhtide tagasiside

  • muusikaõpetajate kui spetsialistide puudusele ei ole leitud head lahendust, sest noorte juhendajate järelkasv ei ole piisav
  • koolis on aina keerulisem kollektiividesse piisavalt lapsi leida (õpilaste arvu langus ja/või vähene huvi)
  • laulu- ja tantsupeo liiga keeruline repertuaar ei soosi koorilaulu ja rahvatantsu valimist
  • lastevanemate vähene huvi ja arusaam ei soosi õppeprotsessi
  • kutse taotlemine on juhendajate jaoks liiga ajamahukas ning tihtipeale peetakse seda alandavaks
  • laulu- ja tantsupeo palgatoetusmeetme taotlemise süsteem on keeruline ja ei sobitu tihti omavalitsusd või/ja kooli haldussüsteemidega
  • koolidele on antud riigi poolt eesmärk hoida rahvakultuuri, kuid pole antud teadmisi ja raha selle saavutamiseks
  • laulu- ja tantsupeo liikumises osalemine on tööandjale suur lisakulu: riided, noodid, transport, lisaproovid, ruumid

POSITIIVSED NÄITED

  • mitmetes Eesti koolides ja omavalitsustes on näiteid särasilmsetest noortest juhendajatest, kes on otsustanud oma elu seada sisse just väikeses kohas
  • rahastatakse noorte spetsialistide enesetäiendamist eesmärgiga tulla tagasi tööle kodukohta
  • paljud kooli- ja omavalitsusjuhid osalevad ise kollektiivide töös ja on uhked enda juhendajate ning rühmade üle, uhkusega kõnnitakse koos laulu- ja tantsupeo rongkäigus ning seistakse õiglaste töötingimuste eest
  • kool ja omavalitsus on leidnud võimaluse rahastada saatjaid laulu- ja tantsupeo protsessis peonädalal
  • tekkinud dialoog kooli, omavalitsuse ja erialaliitude vahel on oluline valdkonna arendamisel ja hoidmisel

Kooli- ja omavalitsujuhtide ettepanekud

  • ümberõppe programmide loomine täiendkoolituste näol
  • noorte väljaõppe rahastamine eeldusel, et naastakse koostöölepingu järgselt kodukohta tööle
  • noorteakadeemiate vajadus “meister-õpipoiss” meetodil (näide: sportlasest saab treener)
  • laulu- ja tantsupeo repertuaar peaks olema kooskõlas reaalse olukorraga maastikul, et säiliks laste huvi ja motivatsioon laulu- ja tantsupeo repertuaari omandada ning ka pidude vahelisel ajal kollektiivis käia
  • vajadus üle vaadata lasteaedade muusikahariduse süsteem ja kindlustada selle süsteemne jätkumine
  • kohustuslik koorilaul ja rahvatants I kooliastmes
  • üle vaadata laulu- ja tantsupeo protsessis tekkivad kulutused ning võimalusel nende vähendamine koolidele ja omavalitsustele (noodid, riided)

EKL-i ja ERRS-i ettepanekud

  • tööandja poolt regulaarse suhtluse algatamine juhendajatega – “kahepoolne suhtlus on edu allikas”
  • koostöö tihendamine omavalitsuste, koolide ja erialaliitude vahel
  • arengu- ja tegevuskava koostamine, kus on selgelt välja toodud omavalitsuse rahvakultuuri areng ning tulevikuvisioon
  • noorte tulevaste spetsialistide õppima saatmise võimaldamine kohustusega naasta kodukohta tööle
  • juhendajate tasustamine kutsetasemest lähtuvalt
  • tunniplaani koostamisel koori- ja rahvatantsutundidega arvestamine
  • prooviruumide võimaldamine kohalikele kollektiividele rahvakultuuri hoidmise eesmärgil

Hetkel käsil / saavutatud eesmärgid

  • erinevate täiendõppe programmide kokkupanemine ja osalemise võimaldamine Eesti erinevates piirkondades (Eesti Koorijuhtide Liidu noorteakadeemia, koori- ja tantsujuhtidele mõeldud mentorprogrammid)
  • laulu- ja tantsupeo protsessis osalevate juhendajate palgatoetusmeetme nõuete ja sõnastuse täpsustamine (koostöös Eesti Rahvakultuuri Keskusega)
  • riigi survestamine toetuse mahu suurendamiseks ning jätkusuutlikkuse tagamiseks
  • kampaania “Koorijuht on elukutse / Tantsujuht on elukutse” maakondlikest kohtumistest tekkinud kokkuvõtte tutvustamine haridus- ja kultuuriministeeriumides
  • kutse taotlemise kaasajastamine ja liikumine veebikeskkonda aastal 2026 (SA Kutsekoda)
  • süsteemne tööportaal noorte spetsialistide leidmiseks
  • valitsuse koalitsioonilepingusse sisse kirjutatud laulu- ja tantsupeo liikumise rahalise mahu suurendamine
  • laulu- ja tantsupeo seaduse eelnõu ettevalmistamine valdkonna paremaks reguleerimiseks